jump to navigation

Webcam with telescope 7 Disember 2009

Posted by azmirul in Astronomy, Photography.
Tags: , ,
trackback

masa beli telescope haritu, aku ader beli webcam adapter.. hari ni baru sempat try sambung webcam kat telescope Orion Apex 90mm. Aku guna webcam Philip SPC900C… webcam ni mula2 kena cabut focus ring dia baru bleh sambung dgn adpater (focus tak perlu sebab kita akan focus di telescope)… bleh refer link kat bawah macamner nak buat:

http://www.nightskyjournal.com/2008/10/24/from-webcam-to-astrocam-my-phillips-spc900nc-journey/

mula2 tadi panic sebab adapter aku takleh screw (tak sampai), aku tak pastiler apa salah kat mana.. tapi seperti biasa improvised solution, aku selotape ajer skit, janji bleh pakai… heher

seperti biasa subject focus adalah cell tower kat area rumah aku.. (refer post sebelum ni kalo nak tahu berapa jauh cell tower tu)… so, kat bawah ni sample gambar yg aku ambil:

1. Webcam + 1250mm telescope img1

2. Webcam + 1250mm telescope img2

3. Webcam + 1250mm telescope img3

4. Webcam + 1250mm telescope img4

5. Webcam + 1250mm with 2x barlow lens

aku tak pasti macamner nak kira magnification utk semua image kat atas… tapi kalo roughly samer macam slr, mungkin image #1-#4 bersamaan 25x magnification dan image #5 adalah 50x

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

